Z Janem Paw貫m II w Kalwarii

Abp Edward Nowak



1. Pod znakiem Bo瞠go Mi這sierdzia

„B鏬 bogaty w mi這sierdzie” (Ef 2, 4) – tak brzmia這 has這 sierpniowej podr騜y Ojca 安i皻ego do Polski. Wcze郾iej, w encyklice „Dives in misericordia” (1980) Jan Pawe II przypomnia, 瞠 prawda o Bo篡m Mi這sierdziu le篡 u samych podstaw chrze軼ija雟twa.
Papie, og豉szaj帷 t encyklik, wy這篡 tak瞠 teologiczne podstawy przes豉nia o Jezusie Mi這siernym, zawartego w objawieniach Siostry Faustyny Kowalskiej. Zawsze obecna w chrze軼ija雟kim przepowiadaniu prawda o Bo篡m mi這sierdziu, zosta豉 w nowy spos鏏 przypomniana przez polsk zakonnic.
Przes豉nie o Mi這sierdziu Bo篡m stanowi dope軟ienie jednej z g堯wnych idei obecnego pontyfikatu, zawartej w s造nnym wezwaniu: „Nie l瘯ajcie si”. Przezwyci篹enie l瘯u jest mo磧iwe w豉郾ie dzi瘯i obfito軼i Bo瞠go Mi這sierdzia. Mi這sierdzie przewy窺za „tajemnic nieprawo軼i”, o kt鏎ej Ojciec 安i皻y cz瘰to m闚i i kt鏎a jest obecna w cz這wieku i wok馧 niego. W obliczu ogromu grzechu i zbrodni s這wa Siostry Faustyny: „Jezu ufam Tobie” jawi si jako kotwica, jako ratunek w morzu z豉, kt鏎e jest na 鈍iecie.
W homilii podczas Mszy 鈍. w ζgiewnikach Jan Pawe II, przypominaj帷 Siostr Fustyn, zawierzy 鈍iat i Ko軼i馧 Mi這sierdziu Bo瞠mu. Konsekruj帷 nowe sanktuarium stworzy w Krakowie centrum, kt鏎e na ca造 鈍iat ma promieniowa prawd o Bo篡m Mi這sierdziu.
Podczas Mszy 鈍. na B這niach wyni鏀 na o速arze Zygmunta Szcz瘰nego Feli雟kiego, ks. Jana Balickiego, ojca Jana Beyzyma i s. Sancj Szymkowiak. Cztery wielkie postacie, kt鏎e swoim 篡ciem i dzia豉niem, ka盥a na sw鎩 spos鏏 i we w豉snym 鈔odowisku, da造 鈍iadectwo o Bo篡m Mi這sierdziu. Wz鏎 i konkretny przyk豉d tego, jak ufa Mi這sierdziu i jak mi這sierdzie w codziennym 篡ciu czyni, jest ogromnie wa積y w dobie powszechnego kryzysu autorytet闚 i braku wzorc闚 do na郵adowania.

2. Matka Mi這sierdzia Jana Paw豉 II

Zwie鎍zeniem papieskiej podr騜y by豉 Kalwaria Zebrzydowska. Tu tak瞠 mo積a by這 odczyta or璠zie o Mi這sierdziu Bo篡m. W starym sanktuarium maryjno-pasyjnym, czcigodnym miejscu p徠niczym, mi這sierdziem jest po鈔ednictwo Matki Bo瞠j, kt鏎ej cudami s造n帷y wizerunek jest od 400 lat otaczany wielk czci.
Ojciec 安i皻y chcia uczci jubileusz kalwaryjskiego sanktuarium. Papieska obecno嗆 tutaj doskonale wpisywa豉 si w g堯wn ide podr騜y, kt鏎 by這 g這szenie Bo瞠go Mi這sierdzia. Matk Bo膨 powita jako „Matk Mi這sierdzia”, homili rozpocz掖 s這wami antyfony: „Witaj Kr鏊owo, Matko Mi這sierdzia, 篡cie, s這dyczy i nadziejo nasza, witaj!” Maryja jest „Matk Mi這sierdzia” jako matka Jezusa Chrystusa, kt鏎y niesie ludziom Bo瞠 Mi這sierdzie, ale te Ona sama, konkretna, historyczna, zawsze si jawi jako osoba wra磧iwa na ludzkie potrzeby i niedol – wystarczy wspomnie o odwiedzinach El瘺iety czy o wstawiennictwie u Syna podczas wesela w Kanie Galilejskiej.
Ojciec 安i皻y odwo豉 si do w豉snych do鈍iadcze: „Ile razy do鈍iadczy貫m tego, 瞠 Matka Bo瞠go Syna zwraca swe mi這sierne oczy ku troskom cz這wieka strapionego i wyprasza 豉sk takiego rozwi您ania trudnych spraw, 瞠 w swej niemocy zdumiewa si on pot璕 i m康ro軼i Bo瞠j Opatrzno軼i... Matka nie opuszcza swego dziecka w niedoli, ale prowadzi do Syna i zawierza Jego mi這sierdziu”.
Swoj obecno嗆 w Kalwarii przed obrazem Matki Bo瞠j jako g這wa Ko軼io豉 powszechnego Jan Pawe II chcia po陰czy ze swoimi poprzednimi pielgrzymkami. Przedstawiaj帷 si jako „pielgrzym”, chcia wyrazi uczucia podobne do tych, kt鏎e towarzyszy造 mu wtedy, gdy w dawnych latach przychodzi do Kalwarii. „Przybywam dzi do tego sanktuarium jako pielgrzym, tak jak przychodzi貫m tu jako dziecko i w wieku m這dzie鎍zym... jak w闚czas, gdy przyje盥瘸貫m tu jako biskup z Krakowa, aby zawierzy Jej sprawy archidiecezji, i tych, kt鏎ych B鏬 powierzy mojej pasterskiej pieczy. Przychodz tu i jak wtedy m闚i: Witaj, Kr鏊owo, Matko Mi這sierdzia!”
Papie widzia Matk Bo膨 w Jej „kr鏊ewsko軼i”, w Jej funkcji „przewodniczenia” ludowi Bo瞠mu w wierze i w drodze do domu Ojca. R闚nocze郾ie widzia Jej „macierzy雟two” w odniesieniu do swojej w豉snej osoby i w stosunku do ludzi. Widzia Jej „macierzy雟two mi這sierne”, kt鏎e towarzyszy dziecku potrzebuj帷emu, a przede wszystkim dziecku niepos逝sznemu lub zbuntowanemu.
Przychodzi na Kalwari jako student, jako kap豉n, jako biskup i jako kardyna. Bywa tu wiele razy w ci庵u roku: by przewodniczy uroczysto軼iom religijnym czy spotkaniom modlitewnym r騜nych grup, ale te prywatnie, by odprawi rekolekcje, dzie skupienia albo sprawowa Msz 安i皻 w kaplicy Matki Bo瞠j czy te aby obej嗆 kalwaryjskie „dr騜ki”. Udawa si do Kalwarii zw豉szcza wtedy, gdy mia podejmowa wa積e decyzje lub gdy boryka si z powa積ymi trudno軼iami.
Pielgrzymka Jana Paw豉 II do Kalwarii by豉 wi璚 daniem „鈍iadectwa mi這siernemu macierzy雟twu” Matki Bo瞠j, czczonej w kalwaryjskim wizerunku. 安iadectwa wdzi璚zno軼i za otrzymane dary.

3. Zamy郵enia w Kalwarii

Pielgrzymk Ojca 安i皻ego do Kalwarii prze篡貫m w spos鏏 bardziej wewn皻rzny i pog喚biony ni poprzednie wydarzenia tej podr騜y. Po鈍i璚enie sanktuarium Mi這sierdzia Bo瞠go w ζgiewnikach wraz z zawierzeniem 鈍iata Mi這sierdziu Bo瞠mu, wielka Msza 鈍. beatyfikacyjna na B這niach, by造 wydarzeniami publicznymi o wymiarze eklezjalnym. Pielgrzymka do Kalwarii by豉 czym bardziej osobistym, czym, co wyp造wa這 z potrzeby i z g喚bi serca. Ta intymno嗆, przywo豉nie prze篡 z dawnych lat, osobista podzi瘯a za otrzymane 豉ski bardzo mnie poruszy造.
W poniedzia貫k 19 sierpnia wczesnym rankiem wyruszyli鄉y z ojcem gwardianem bernardyn闚 w Dukli Andrzejem Szczypt w drog z Krakowa do Kalwarii. Trasa by豉 wy陰czona z ruchu i pi瘯nie udekorowana. Od nocnych godzin czuwa造 s逝瘺y porz康kowe i policja. Przy drodze ludzie t逝mnie oczekiwali na przejazd Papie瘸, wielu spieszy這 do Kalwarii.
W Sanktuarium zastali鄉y ju wielki t逝m. Przez chwil modlili鄉y si przed cudownym obrazem w kaplicy Matki Bo瞠j. P騧niej, w czasie Mszy 鈍. koncelebrowanej w bazylice, cz瘰to wraca mi przed oczy obraz z kaplicy. Patrz帷 na Ojca 安i皻ego, kt鏎y zmagaj帷 si ze s豉bo軼i fizyczn, mocno trzyma si o速arza, my郵a貫m o Bo篡m Dzieci璚iu, kt鏎e na obrazie ufnie garnie si do Matki i mocno j obejmuje. To jest obraz Jana Paw豉 II u Matki Bo瞠j w Kalwarii. I chyba po to przyjecha, by w swej s豉bo軼i fizycznej u瘸li si przed Matk, obj望 J w u軼isku serca, jak czyni to w poprzednim swoim 篡ciu. Tak my郵a貫m patrz帷 na pochylonego Ojca 安i皻ego, zatopionego w modlitwie przed Jej wizerunkiem i sprawuj帷ego Naj鈍i皻sz Ofiar w Bazylice.
W homilii szczeg鏊nie wzruszaj帷a by豉 modlitwa ko鎍owa. My郵, 瞠 ona jest kluczem do my郵i i uczu Ojca 安i皻ego w Kalwarii, bo zbiera w syntez modlitewn g堯wne jego troski. Jan Pawe II zwraca si do Matki Bo瞠j „or璠owniczki” pe軟ej „mi這sierdzia”. Dlatego ca豉 modlitwa jest przepe軟iona ufno軼i. Pierwszym przedmiotem pro軸y jest nar鏚, kt鏎y mimo dziejowych zagro瞠 pozosta wierny przes豉niu Ewangelii i kt鏎y ufno嗆 pok豉da w Jej pomocy. Papie jest 鈍iadomy trudno軼i, kt鏎e prze篡wa nar鏚. Wymieni je ju w przem闚ieniu powitalnym na lotnisku, wr鏂i do nich w homilii podczas Mszy 鈍. na B這niach oraz w przem闚ieniu po瞠gnalnym. Teraz modli si za bezrobotnych, bezdomnych, rodziny borykaj帷e si z trudno軼iami, m這dych bez perspektyw na przysz這嗆, zagro穎ne dzieci. Modli si o o篡wienie ducha dla zakon闚, kap豉n闚, biskup闚. I wreszcie za siebie: o si造 cia豉 i ducha, „abym wype軟i do ko鎍a polecon misj”. Zamyka t szczeg鏊n modlitw zawierzeniem Matce Kalwaryjskiej Ko軼io豉, narodu i siebie, powtarzaj帷 dwukrotnie swoje zawo豉nie: „Totus Tuus, Maryjo!”.
W pozdrowieniu ko鎍owym po Mszy 鈍. przypomina sw pro軸 o modlitw z roku 1979 r. Dzi瘯uje za ni i prosi: „nie ustawajcie w tej modlitwie – raz jeszcze powtarzam – za 篡cia mojego i po 鄉ierci”. Kiedy wypowiada te przejmuj帷e s這wa, w wype軟ionej bazylice robi si zupe軟ie cicho.
Kiedy my郵 o uroczysto軼iach w Kalwarii, przypominam sobie gest Bo瞠go Dzieci璚ia z obrazu, ufnie obejmuj帷ego Matk i oczy Jana Paw豉 II, wpatrzone w kalwaryjski wizerunek Matki Bo瞠j, jakby szukaj帷e Jej mi這siernego spojrzenia i zawierzaj帷e si Jej matczynemu mi這sierdziu.

Autor jest sekretarzem watyka雟kiej Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych, arcybiskupem tytularnym Luni. Mieszka w Rzymie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nr 42 (2780), 20 pa寮ziernika 2002

do g鏎y

 

© 2000 Tygodnik Powszechny
Szczeg馧owe informacje o Redakcji; e-mail: redakcja@tygodnik.com.pl