Obraz tygodnia

 

Zwycięzcą wyborów prezydenckich we Francji został dotychczasowy szef państwa Jacques Chirac, który pokonał w drugiej turze przywódcę skrajnego Frontu Narodowego Jean Marie Le Pena. Na Chiraca głosowało 82 proc. Francuzów, przy frekwencji ok. 80 proc. – o siedem proc. wyższej niż przed dwoma tygodniami. • 400 tys. ludzi w Paryżu, a 1 300 tys. w całej Francji protestowało 1 maja przeciwko Jean Marie Le Penowi. W Polsce 1 maja upłynął spokojnie; w ogrodach Pałacu Prezydenckiego Aleksander Kwaśniewski namawiał związkowców i pracodawców do dialogu w sprawie nowelizacji kodeksu pracy. • W Małopolsce wykryto pierwszy w naszym kraju przypadek zarażenia krowy BSE (gąbczaste zwyrodnienie mózgu; zjedzenie zarażonego mięsa powoduje u ludzi śmiertelną chorobę Creutzfelda-Jakoba). Rząd uspokaja, że procedury stosowane w ubojniach gwarantują, że zakażone mięso nie trafi na rynek. • Mimo przyjętego przed miesiącem w negocjacjach z UE planu wprowadzenia 22 proc. podatku VAT w budownictwie, rząd zamierza wznowić negocjacje, by utrzymać stawkę 7 proc. • W Senacie odbyła się debata o Polonii, w której wziął udział kontrowersyjny prezes Kongresu Polonii Amerykańskiej Edward Moskal. Część uczestników wyszła z sali na czas jego wystąpienia, a Jan Nowak-Jeziorański w ogóle zrezygnował z uczestnictwa w debacie. • Jan Kułakowski, były główny negocjator w rozmowach z UE, otrzymał z rąk Aleksandra Kwaśniewskiego Order Orła Białego – najwyższe polskie odznaczenie. • Abp Henryk Muszyński otrzymał Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski za działalność na rzecz pojednania między narodami. • W Warszawie wmurowano kamień węgielny pod Świątynię Opatrzności Bożej. Uczestniczący w uroczystości prezydent Kwaśniewski podziękował Episkopatowi i Prymasowi za stanowisko „tak rozważne i jednoznacznie przychylne proeuropejskim zamierzeniom państwa”. • Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu uznał, że Wlk. Brytania nie naruszyła praw 44-letniej Diane Pretty nie zgadzając się, by mąż tej nieuleczalnie chorej kobiety pomógł jej zakończyć życie. Pretty domagała się dla męża gwarancji niekaralności, a zgodnie z prawem brytyjskim za pomoc w czyimś samobójstwie grozi kara do 14 lat więzienia. • Izrael i Palestyńczycy doszli do porozumienia w sprawie uwolnienia przetrzymywanego przez pięć miesięcy w areszcie domowym w Ramallah Jasera Arafata: w zamian za przekazanie Izraelowi sześciu podejrzanych o terroryzm Palestyńczyków, lider OWP odzyskał swobodę podróżowania. Po uwolnieniu zażądał przerwania oblężenia Bazyliki Narodzenia Pańskiego w Betlejem i stworzenia państwa palestyńskiego na zasadzie „pokój za ziemię” (powrót do granic sprzed 1967 r. w zamian za zaprzestanie walk). • Przywódczyni birmańskiej opozycji Aung San Suu Kyi, zwolniona po 19 miesiącach z aresztu domowego, zapowiedziała nawiązanie „rozmów politycznych” z rządem. • W Pakistanie ogłoszono wynik referendum o przedłużeniu kadencji prezydenta Musharrafa (doszedł do władzy w wyniku zamachu stanu) na kolejne pięć lat: według władz „za” głosowało blisko 98 proc. elektoratu przy ponad 50 proc. frekwencji. • 55 tys. Rosjan podpisało listy protestacyjne, potępiające „ekspansję katolicyzmu”. Zorganizowane w kilku miastach antykatolickie demonstracje odbyły się przy znikomej frekwencji. • Po wielu miesiącach niepewności i przedłużających się negocjacji PKP sprzedały amerykańskiej firmie Tishman Speyer Properties 12 hektarów gruntów przy Dworcu Głównym w Krakowie. Ma tam powstać Nowe Miasto – dzielnica handlowo-biurowa. • Leszek Moczulski nie musi przepraszać posłów SLD za „rozszyfrowanie” w 1992 r. skrótu PZPR jako „płatni zdrajcy, pachołki Rosji” – orzekł Sąd Okręgowy w Warszawie. Skarżący go o ochronę dóbr osobistych, m.in. Aleksander Kwaśniewski, Leszek Miller i Marek Borowski, nie wykluczają złożenia apelacji. • Na pierwszej stronie „Rzeczpospolitej” ukazały się przeprosiny wydawcy tygodnika „Nie” oraz Marka Barańskiego, autora opublikowanego w 1996 r. artykułu „Bezpieka u Michnika”, za naruszenie dobrego imienia Piotra Najsztuba (insynuowano mu agenturalną współpracę z UOP). „Niżej podpisani z zawstydzeniem przyznają, że powyższe informacje, wystawiające na szwank dobre imię Piotra Najsztuba jako dziennikarza, są w całości nieprawdziwe” – czytamy w przeprosinach.





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nr 19, 12 maja 2002

Szczegółowe omówienie


Obraz tygodnia


Kronika religijna


Komentarze

 

Medytacja Biblijna

 

Liturgiczne czytania tygodnia

do góry

 

© 2000 Tygodnik Powszechny
Szczegółowe informacje o Redakcji; e-mail: redakcja@tygodnik.com.pl