W najnowszym numerze

 

On-line: Obraz tygodnia •  Kronika religijna •  Komentarze

 

KO列I茛

XV 名IATOWE DNI MΜDZIE玆 W RZYMIE

KS. ADAM BONIECKI: Dwa miliony pielgrzym闚

„To »masowe« wydarzenie, jakim by造 Dni M這dzie篡 2000, do ko鎍a mia這 wymiar personalny, nie unicestwia這 osoby, lecz jej mia這 s逝篡”.

ALEKSANDRA BAJKA Z RZYMU: Laboratorium wiary

„Z jakim przystajesz, takim si stajesz. A Polacy niech wam to przet逝macz – tak Jan Pawe II wyja郾ia m這dym, dlaczego tak瞠 on potrzebuje z nimi kontaktu”.

Rozmowa z o. JANEM G紑, duszpasterzem m這dzie篡 (rozmawiaj: Mateusz Flak i Marek Zaj帷): Duszpasterski trotyl

„Pewien biznesmen da mi milion z這tych na 鈍i徠yni chrztu Polski, kt鏎 buduj w Lednicy i powiedzia, 瞠 robi tak, bo jestem wiarygodny”.

JAKA JEST POLSKA MΜDZIE?

„Na to pytanie pr鏏uje odpowiedzie ks. Krzysztof Pawlina w ksi捫ce »Polska m這dzie prze這mu wiek闚«, przedstawiaj帷 wyniki bada socjologicznych religijno軼i m這dych ludzi ko鎍a lat 90. (...) Badania wykaza造 niewielki wp造w moralnego nauczania Ko軼io豉 na przekonania m這dzie篡. A 77 proc. m這dzie篡 uznaje za dopuszczalne stosowanie 鈔odk闚 antykoncepcyjnych; 68 proc. zgadza si na wsp馧篡cie seksualne przed 郵ubem; 35 proc. dopuszcza swobod seksualn; 28 proc. – rozw鏚; prawie 20. proc – przerywanie ci捫y”.

 

Ks. J紌EF TISCHNER

MICHA OKO垶KI: Boski m造n na Rusnakowej Polanie

„»Zatonie, zatonie pi鏎ecko na wodzie, ale nie zaginie nuta o 郵ebodzie«. Od tej g鏎alskiej pie郾i, jednej z ulubionych w repertuarze ks. J霩efa Tischnera, rozpoczyna造 si zwykle Msze pod Turbaczem. Od niej zacz窸a si tak瞠 Msza 13 sierpnia 2000, pierwsza na Rusnakowej Polanie po 鄉ierci autora »Historii filozofii po g鏎alsku«”.

KS. MIECZYSxW TUREK: Tischner – kaznodzieja

„Kiedy ks. Tischner gra w szachy z koleg-wikariuszem, a nagrod mia這 by zast瘼stwo w popo逝dniowych zaj璚iach. Ks. J霩ef wygra i dzi瘯i temu m鏬 p鎩嗆 na wyk豉d prof. Ingardena...”.

 

EL浮IETA ADAMIAK: Kobieta w Dekalogu z cyklu „Kobiety w Biblii”

„Czy tylko m篹czy幡i »patrz z po膨daniem«? Takie stawianie sprawy graniczy這by z naiwno軼i. Jak wi璚 wyja郾i jednostronno嗆 perspektywy biblijnej? 安iat odczu i pragnie kobiet po prostu nie interesowa autor闚 Biblii, nie by ich 鈍iatem”.

 

JACEK BOLEWSKI SJ: Dope軟ienie Cia豉 w Duchu, czyli cotygodniowa medytacja nad czytaniami liturgicznymi.

 

 

KRAJ I 名IAT

JANUSZ A. MAJCHEREK: Dro篡zna i brak pracy

„Mimo poprawy og鏊nej sytuacji gospodarczej, ceny rosn w niezmiennym tempie (w lipcu inflacja si璕n窸a 11,6 proc. — czyli wysoko軼i nienotowanej ju od 2 lat),a bezrobocie utrzymuje si na sta造m, wysokim poziomie, wp造waj帷 niekorzystnie zar闚no na spo貫czne nastroje, jak perspektywy trwa貫go, stabilnego rozwoju. Widoczne przyczyny obu tych zjawisk s trwalsze, ni wahania gospodarczej koniuktury i trudniej je zwalczy.”

 

OLAF OSICA, MARCIN ZABOROWSKI: Dylematy konia troja雟kiego

„Prawda to czy nie, Polsk zwyk這 si postrzega w Europie zachodniej jako najbardziej proameryka雟ki kraj w regionie. Nie by這by w tym nic z貫go, gdyby nie fakt, 瞠 闚 „atlantycyzm” coraz cz窷ciej s逝篡 wykazaniu naszej „wrodzonej” niezdolno軼i do zaanga穎wania si w projekty europejskie.(...) Zawsze, gdy USA i Europa b璠 si spiera o polityk bezpiecze雟twa, Polska b璠zie stawiana w sytuacji dziecka zmuszanego do wyznania, czy bardziej kocha tat czy mam.(...) Je瞠li wytrawni gracze europejscy staraj si uciec od pu豉pki „albo Europa, albo Ameryka”, to tym bardziej powinna to czyni s豉ba politycznie Polska.”

 

ANNA xBUSZEWSKA: Tragedia i polityka

Niejasne okoliczno軼i katastrofy gigantycznej 這dzi podwodnej o nap璠zie atomowym „Kursk”, „postawi豉 pod znakiem zapytania zapowiadan przez prezydenta Putina triumfaln odbudow pot璕i Rosji w oparciu o pot璕 jej floty”. Pojawia si te pytanie, „czy odpowiedni cen za ow pot璕 pa雟twa i si喚 w豉dzy jest szafowanie 篡ciem obywateli.”

 

JAROSxW J. SZCZEPA垶KI: Jastrz瑿ie – dwadzie軼ia lat p騧niej

Autor, dziennikarz i  publicysta, specjalista od tematyki gospodarczej (zw豉szcza g鏎niczej), uczestnik strajku na „Manife軼ie Lipcowym” powraca do wydarze, kt鏎e mia造 miejsce w Jastrz瑿iu, w 80 roku. „Latem ‘ 80 roku 篡cie w Jastrz瑿iu toczy這 si normalnie. Ludzie co s造szeli o strajkach, plotkowali, nawet mo瞠 mniej ostro積ie ni zazwyczaj, ale nikt dok豉dnie nie wiedzia, jak naprawd taki strajk wygl康a”.

 

KULTURA

MICHA PAWE MARKOWSKI: Nietzsche na nowe tysi帷lecie, czyli b造skotliwy esej o dziele i 篡ciu autora „Poza dobrem i z貫m”, jednego z najwa積iejszych, a zarazem najbardziej kontrowersyjnych, filozof闚 wsp馧czesno軼i

„Gdy sto lat temu, 25 sierpnia 1900 roku, po dziesi璚iu latach niemoty spowodowanej ci篹k chorob duszy i cia豉 umiera Fryderyk Nietzsche, ma這 kto zdawa sobie spraw, 瞠 odchodzi nie Antychryst i nie Prorok, lecz jeden z najbardziej przenikliwych filozof闚 ubieg貫go wieku.”

 

JACEK PODSIADΜ: Szanowani kierownicy

„Odk康 za這篡貫m »安ietliki II«, podj掖em te s逝瘺 korektora w pewnym uniwersyteckim pi鄉ie. Poprawiaj帷 ordynarne b喚dy wszystkich tych profesor闚, prorektor闚 i doktor闚 cz瘰to duma貫m, czego ucz na uniwersytetach...”

 

JACEK GUTOROW: O poezji niezrozumia貫j, czyli polemika z tekstem-manifestem Jacka Podsiad造, publikowanym w „Tygodniku Powszechnym” nr 24/2000.

„Podsiad這 pisze tak, jakby nic si nie wydarzy這 w XX wieku, jakby Adorno nie napisa »Teorii estetycznej«, jakby rosyjscy formali軼i nie wypracowali nowoczesnej teorii metafory, jakby Ingarden nie przeprowadzi fenomenologicznej analizy dzie豉 literackiego, a de Man nie obna篡 mechanizm闚 dzia豉j帷ych w tek軼ie literackim. Wydaje si, 瞠 Podsiad喚 nie interesuj najbardziej fundamentalne odkrycia z zakresu estetyki i literaturoznawstwa, 瞠 obca pozostaje mu problematyka recepcji dzie豉 czy podstawowe analizy metafory b康 struktury.”

 

ROBERT OSTASZEWSKI: Iskrz帷y styk, czyli recenzja nowego, poszerzonego wydania tomu opowiada W這dzimierza Odojewskiego „Jed幟y, wracajmy”.

„Moc wyobra幡i Odojewskiego sprawi豉, 瞠 to, co pod pi鏎em wielu autor闚 zamienia這 si jedynie w martyrologiczne wypracowanie, nabra這 niezwyk貫j intensywno軼i, nieomal瞠 dotykalno軼i kszta速闚. Jego proza potrafi wzbudzi rezonans w wyobra幡i czytelnika. A to ju jest w naszej prozie niestety coraz rzadsze.”

 

BOGUSxW DEPTUx: Lata szare, czyli recenzja wystawy „Szare w kolorze 1956-70. Kultura okresu gomu趾owskiego” w warszawskiej „Zach璚ie”

„Szaro嗆, geesowska pszenno嗆 i pedetowska elegancja z elany i »non ironu«, a r闚nocze郾ie o篡wione 篡cie galeryjne, wzloty kultury studenckiej i kabaretowego 篡cia w stylu piwnicznym. Wszystko razem musi si pomie軼i w jednym miejscu i nie ma na to rady.”

 

ROBERT KASPRZYCKI: Herbert Gintrowskiego, czyli recenzja p造ty Przemys豉wa Gintrowskiego „Odpowied”

„Pomijaj帷 jej osadzenie »polityczne«, p造ta jest pi瘯nym ho責em z這穎nym poezji i samej osobie Zbigniewa Herberta w drug rocznic jego 鄉ierci.”

 

ARTUR GRABOWSKI: nowe wiersze

 

FELIETONY

J紌EFY HENNELOWEJ, ZBIGNIEWA MENTZLA i JANA MIODKA

 

 

 

 

 

Nr 35, 27 sierpnia 2000

Szczeg馧owe om闚ienie
Obraz tygodnia
Kronika religijna
Komentarze

do g鏎y

 

© 2000 Tygodnik Powszechny
Szczeg馧owe informacje o Redakcji; e-mail: redakcja@tygodnik.com.pl